torsdag 14 juni 2012

för sällskaps skull

 
En plats att hålla sällskap på.



En glimt av kökets senaste tillskott.

Minns ni att jag ville ha en plats att sitta och smutta på ett glas vin medan älsklingen lagar lördagsmiddagen. Och en plats att värma sig på just där vinterns första sol lyser. En sådan där liten halvplats mittemellan. Här är den. Jag funderade ju på olika korgstolar, men vet ni vad? Man ska ju alltid först fundera på vad man redan har. Kanske det kan duga bra. Och i källaren stod den här ärvda karmstolen, brun och sliten och trött. Med svart färg och ny sits är den nu min mittemellanstol. Och den duger bra. 

Ja, den blev riktigt fin där.

  

 
Nästan lite Kinainspirerad.



 
En plats för en.


 

2 kommentarer:

  1. Hej! Måste säga tack för en så vacker blogg - tittar in här ganska ofta! Vackra saker och så fina barn! Miljöer och foton inspirerar! Bara en liten fråga: är det linoljefärg även på de nymålade svarta stolarna? I så fall; putsar du lite först för att rugga upp ytan? färgtvätt?grundar du först med blandning färg+kokt linolja eller målar du med färdig färg direkt? Vi är nybörjare med linolja (har numera en vit pinnasoffa i köket) men tyckte det var svårt för att färgen rann så mycket i början... / Karna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karna, just de här stolarna har jag målat med en vattenbaserat färg från Fired Earth, alltså inte linoljefärg. Har dock målat mycket möbler - och stolar - med linoljefärg och jag brukar sandpappra lätt (med betoning på lätt), målartvätta mycket noga och sedan måla. Jag "fuskar" alltid oavsett färgtyp och grundmålar aldrig. Målar direkt med den färg det ska vara, och det brukar fungera bra. Har faktiskt inte märkt någon skillnad alls på resultatet jämfört med de gånger jag har grundmålat. Om linoljefärgen rinner målar du antagligen för tjockt. Linoljefärg ska målas i tunna tunna lager. Ett dopp i färgburken ska räcka många gånger längre än med vanliga färger. Har du någon kulör på färgen brukar det täcka bra direkt fast det är tunt. Målar du däremot med vitt får du måla många lager innan färgen täcker. Du måste också ha en bra pensel till linoljefärgen, vanliga billiga funkar inte bra, fråga i byggnadsvårdsbutiken. Och tänk på att alltid dränka trasor med linolja i vatten innan du slänger dem!

      Radera